Stjernekasterne, nr. 1 - 1997

Oversigt - Stjernekasterne nr. 1, 1997



Som omtalt i sidste nummer, lod Steffen Brandt sig hylde i fjor, da han modtog Værkets Kunsterpris "Den Himmelblå Nøgle" ved en gallakoncert i Randers. Susse Wold satte prikken over i'et ved at læse et hyldestdigt højt, skrevet specielt til lejligheden:

Skønt jyder er kendt som et folk af få ord,
så er det dog her, ordet blomstrer og gror,
hos menn'sker, som klipper i sproget med saksen.
Og aftenens æresgæst er én af slagsen.

Han siges at vide en hel del - om alt,
så "Jesus fra Jylland" er han blevet kaldt.
Dog var der én ting, som fik mig til at studse:
Hvor vidste han, Ulrik Kold trængte til - kaffe?

På femtende år la'r han sprogblomsten gro
og kom faktisk først med et dansk TV-2.
og han er en sand underdrivelsens mester:
han kalder det Danmarks ked'ligste Orkester .

Som med stor succes spiller job efter job
No'n kalder det rock - andre kalder det pop.
Men pop eller rock: det' ikk' kun lyrikken,
Han skriver. Næh - det skam osse musikken.

Han ved nemlig, hvodden man laver et hit
For det har han faktisk gjort temmelig tit
En go' melodi, man har kør'ne i ho'det;
En sang med en puls, der går lige i blodet.

og ingen som han, ka' kreere en pop-tekst!
Hvor får han det fra? Mon det skyldes hans opvækst?
Måske er det no'et, der er lig'frem genetisk,
at være på samme tid rå og poetisk.

Han har sine meninger, kender sin tid,
og spidder den - kærligt - med vid og med bid,
som oftest i kraft af en lille forskydning,
der pluds'lig gi'r ord'ne helt ny betydning.

Han skriver om Hr. og Fru Danmark i dag,
(så) begejstringen slet ingen ende vil ta'.
Han rammer en tone og vender en vending,
som puster nyt liv i en slidt, gammel kending.

Han hudfletter samtid'n igen og igen,
så nutidens unge og rigtige mænd
med et stopper og måske gør sig tanker
om uret, der tikker og hjertet, der banker.

og kærligheden, naturligvis:
de halvskæve tekster til kvindernes pris.
Han råder os til at gå lidt fra forstanden
og løbe for livet og elske hinanden.

Når sangen bli'r fremført med velkendt staccato,
så er der med garanti ikke - til dato -
den pige, som ikke har sukket: "I, Guder!"
og drømt lidt om ham bag de duggede ruder.

Hvor andre nu bruger et fikst udenlandsk,
så vælger han stadig at skrive på dansk.
Hvorfor? - ku man spørge. Ja, hvis der ska' gi's en
begrundelse, bli'r det nok efter devisen,

at "træffer vort Modersmaal ej paa et Haar,
det smelter dog mere, end fremmede slår."
Og sproget det har han tilfælles med Grundtvig.
Ja, skriftlig', i hvert fald, omend ikke mundtlig'.

Og selv om det hele ka' vær' no'et shit,
så hjælper det altid at brokke sig lidt
Han mestrer den kunst med en eg'n elegance:
at brokke sig med en ironisk distance,

men også med masser af selv-ironi,
og det er jo noget, vi danske ka' li'.
Det er ikke småting, den mand har formået:
man må si' med ham selv: "Det' utrolig godt gået!"

For høj kvalitet er han altid garant,
derfor får han prisen. Værsgo' - Steffen Brandt!

Jesper Malmose & Adam Price


Af Johannes Andersen, Aalborg

Bagerst i lokalet sidder en fyr med langt, nærmest fedtet hår. Når de vigtige diskussioner om de danske digtere virkelig folder sig ud, og argumenterne om disse digteres manglende klassebevidsthed ryger gennem luften, gemmer han sig nærmest bag håret. Det er som om det fungerer som et rullegardin, der kan holde de smertelige og voldsomme diskussioner på afstand. Fyren ved, at disse diskussioner er vigtige. Men han finder dem ikke vigtige nok til at han selv går ind i dem. Han følger dem på afstand.

I pauserne og når lærerne tillader det, ryger han på sin pibe. En billig majs-pibe med plasticrør. Det er en effektiv måde at brænde billig tobak af på. Uden at lave ildebrand. Men den er endnu mere effektiv, når det drejer sig om at lægge et massivt røgslør ud på.

Snakke kan manden nu også. Kejtet og fyldt med ironiske bemærkninger. Noget der åbenbart har stået på længe, for fyren er ret god til det med de ironiske kommentarer til en verden, der i midten af 70'erne tager sig selv meget alvorlig. Det er nu, det store slag om fremtiden skal slås. Det er nu, alt det som fortidens digtere ikke turde eller kunne, skal sættes i værk.

Røgsløret lægges ud

Vi får travlt, ha, ha, lyder det fra Steffen. Hvorefter gardinet trækkes ned og røgsløret lægges ud. Så var det hjem til lektierne. Og til musikken, som Taurus gik og rodede med på de århusianske værtshuse, hvis de kunne få lov til at stille deres anlæg op. Siden gik det en smuttur ind over Kliché, og så var det at reklamerne fik overtaget. TV-2 begyndte at sende deres første udsendelser, bygget op omkring den Fantastiske Toyota.

Skåret ind til benet, er det jo det, det hele handler om. Steffen Brandt er genert. Steffen Brandt har berøringsangst. Han har det ikke godt med det sanselige, hvilket han vist nok kompenserer for gennem den kvinde, han bor sammen med på Sjællandsgade i Århus. En meget farverig person. Måske er der også noget med konfliktskyhed, et eller andet sted. Men det er ikke så interessant her. Det der tæller, er det første. Steffen Brandt er genert.

Denne generthed er drivkraften i Danmarks kedeligste orkester. Et orkester der blandt meget andet har lavet en utrolig flot karriere i dansk rock, hvor man stort set altid har været væsentlig og vigtig. Ikke mindst takket været den ironi, som alle generte gemmer sig bag, når det forsøger at være midt i det hele, uden at blotte sig selv mere end en millimeter. Sådan ved første øjekast.

Ironien dominerer

TV-2's mest holdbare sange og plader oser langt væk af ironi. Man behøver bare at se på titlerne: Fantastiske Toyota - ruster selvfølgelig også. Alligevel blev det noget man sagde. Og på den blev alle tegnene fanget i nuet. Direkte fra hele verden, også Cairo.

Verdens lykkeligste mand - findes ikke. Alligevel var det titlen på en fortrinlig plade fra 1994, der blandt meget andet tonsede masser af ironi på banen om samfundets skyld i alle problemer. Her taler en politiker, uden at sige noget han kan holdes fast på bagefter. Det er jo bare noget man siger, ha, ha, og det er da virkelig også samfundets skyld, er det ikke. Joo, man er da verdens lykkeligste mand, god fornøjelse! Ha.

Nærmest lykkelig fra 1988 var den naturlige forgænger, når det drejer sig om det ironiske. Et mesterværk, hvor man i flere af sangene fornemmer smerten bag ironien: Kys det nu, det satans liv. Her er det alvor. Kys det nu, ha, ha.

Frem til Kys bruden fra sidste år, hvor der pludselig sker noget. Den ironiske Steffen Brandt er ved at blive gammel. Alder kan være noget ret ubehagelig noget. Det minder forfærdeligt meget om forfald, og skal derfor ikke overdrives. Men der følger noget andet med, nemlig evnen til at erkende, hvad det er, man er god til.

Med alderen får man det faktisk lettere, for man falder til ro i visheden om, at sådan noget kan jeg, og sådan noget kan jeg ikke. Og det er så bare det. Steffen har haft fat i de game breve fra Line fra Voldum i skuffen, og pludselig er det ikke længere ironi der bruges, når historien fortælles. Nu er det gennem direkte nærvær og bevidsthed om drømmen, at noget vigtigt kan fortælles. Nu er tilfældigheden pludselig blevet til en del af virkeligheden, fyldt med personlige valg. &endash; Kys bruden, inden hun slukker og lukker.

Det første billede handlede om hår og røg. Om at forsvinde fra et oprørt hav, fyldt af ligegyldige ord, fremsagt med et utroligt stort engagement. Om generthed og ironi. Siden er de ironiske billeder blevet mere og mere skarpe i deres præcise udstilling af engageret ligegyldighed og tilværelsens besvær. Nu åbner alderen for nye sider. Nye sendetider.




Forside | TV-2 | Nyheder | Diskografi | Biografi | Biografen | Koncerter | Gæstelisten
Stjernekasterne | Medlemsblad | Hitlisten | Lytterbreve | Konkurrence | E-mail | Søg

Stjernekasterne, Postboks 125, 5100 Odense C.

Copyright © TV-2 & Stjernekasterne. Oplysninger kan frit citeres - med kildeangivelse
Layout: Stjernekasterne. Booking: Århus Musikkontor. Web-house: Dialog Design