|
|
Greatest - De Unge År Fantastiske Toyota Fri Som Fuglen Tekst og Musik Steffen Brandt. |
1992
|
Skal I købe en bakke æg eller lave en plade? Sådan lød det i 1980, da vi mødte op i Ram studiet for at påbegynde inspilningen af vores første LP, Fantastiske Toyota. |
||
Dengang vi startede var det meget almindeligt at et orkester fik 3 LP er til at finde sin egen stil og i det hele taget vise hvad man duede til. På vores 3. LP Beat fra 1983 syn's vi selv det lykkedes at slippe ud al forbilledernes skygge, og finde noget man med lidt god vilje kunne kalde vores personlige udtryk. Indspilningerne var rykket tilbage til Århus, og en af de bedste producere herhjemme var hentet over fra København for at hjælpe sangeren med at slappe lidt af i hans nogen gange noget overdrevne måde at fortolke på... |
Vi lærte lidt om pausernes betydning for musikken og at selv om man er gudsbenådet kunstner behøver man ikke være overalt, hele tiden. |
|
På Nutidens Unge, vores 4. LP fra 1984, indledte vi et længerevarende samarbejde med Puk studiet. Studiet lå langt ude på landet (selv efter datidens forhold) og var indrettet i nogle af de mest nedlagte landbrugsbygninger vi nogensinde har indspillet i. Der var lavt til loftet og ikke specielt meget grej, men til gengæld masser af god stemning. Puk og Birthe var glade og fulde af planer for fremtiden. Jesper Ranurn var blevet hængende fra den foregående produktion, og sad med sit væg til væg system af udtjente analoge synthesizers og blippede med på alt, hvad der bevægede sig. |
Når vi ikke lige spillede, hang vi omkring i køkkenet og hørte Puk fortælle røverhistorier. Vi var på fuld forplejning som pladesel skabet betalte og på et tidspunkt syntes vores repertoirechef, at der var lige lovlig mange af studiets venner og bekendte og fjerne slægtninge som deltog i ordningen. Han foreslog derfor at alle rejste sig op og sang: Tak foor mad CBS sangen Vi lærte at hvad der er givet godt ud, kommer aldrig dårligt tilbage. I hvert fald ikke lige med det samme!! |
|
Det er midt om natten, da vi vågner ved at Birthe går rundt og banker på dørene. Vi er igang nied indspilningerne af vores 5. LP Rigtige Mænd. Puk studiet er i mellemtiden blevet til et af Europas førende, og på den baggrund er det lykkedes os at overtale en engelsk producer til at komme over og vise, hvad vi dur til. Nå men altså, vi bli'r vækket, og det viser sig at det gamle Puk studie står i flammer. Vi styrter derover og ingen af os vil nogensinde glemme Puks ansigtsudtryk, røgdykkernes hæse vejrtrækning gennem iltmaskerne, lyden af glas der splintres og synet af en nedsmeltet Fair-light, der havner oven i bunken af totaltskadet teknik for millioner. Vi lærte at nogen gange er man oppe mod kræfter så voldsomme, at man som almindeligt begavet århusiansk popøre skal helt ud i tovene for at forstå, at der kun er en kortslutning mellen drømmen - og mareridtet. Vi var sneet inde. I mere end
én forstand. Vi var fanget mellem en helt
uhørt succes som Rigtige Mænd LP 'en var
blevet, og så nogle forventninger til den næste
LP som vi følte vi aldrig ville kunne indfri. Det var
vinteren 86-87. Vi var tilbage i Puk studiet. Vi var godt i
gang med grundbåndene, da sneen kom - væltende
ned. Vi anede hvor det bar hen ad og tog til Randers for at
købe ski og i to dage og to nætter kørte
vi rundt på landevejene mellem Randers og Hadsund og
lod os undsætte af traktorer, lastbiler,
bæltekøretøjer og sneplove. Vi
lærte ikke noget af det, men vi blev færdige med
vores 6. LP, En Dejlig Torsdag. Da pladen endelig kom
på gaden hen på foråret, hvor alle
længtes efter sol og varme, stod vi der på
coveret i snestorm til halsen. Der lærte vi lidt om
timing... |
|
|
Efter at have udgivet Live LP'en
Fri Som Fuglen var der igen en stribe sange som pressede sig
på. Vi skriver 1988 og vi er på vej med
Nærmest Lykkelig albummet. Vi syn's vi havde god tid,
og arbejdede længe og grundigt med demoer i vores
øvelokale. Vi besluttede os til at vælge
producere efter sangenes karakter, og det gav os muligheden
for at arbejde sammen med nogle af tidens mest
spændende navne Vi lavede de fleste af
grundindspilningerne i Feedback. Johs. Stærk sang kor
hver gang vi vendte ryggen til, og skal bl a ha' skylden for
det flotte arrangement på Kys Det Nu. Vi havde en god
tid i studiet. Vi vidste sa nogenlonde, hvor vi ville hen og
lærte måske at kedelige størrelser som
overblik og ansvar kan være O.K. hvis det absolut skal
være.
Måske var vi endelig ved at
blive voksne, siden vi havde så travlt med at
dementere det på vores næste udspil fra 1990. I
hvert fald fortsatte vi med at arbejde med forskellige
producere på albummet Vi blir alligevel aldrig voksne.
På nummeret Jeg Vil Ha Dig skulle vi bruge noget kor,
og det lykkedes os at lokke et stort udenlandsk og meget
Indre Missionsk gospelkor til at kigge forbi studiet. For at
vise vores gode vilje ryddede vi alt, hvad der kunne minde
om rockmusikeres udskejelser af vejen. Efter et par timer
med gode miner til slet spil fulgte vi høfligt de
unge mennesker til deres ventende bus. Bagagerummet blev
åbnet og ud vælte de det med tomme
ølflasker Her lærte vi hvad vi havde på
fornemmelse måtte være det 11. bud: Hvis man ved
hvad man gør, behøver man ikke
retfærdiggøre sig. |
|
|
Nogen gange foregår der de mærkeligste ting inde i hovedet på os rockmusikere. Pludselig kan der feks. opstå et behov for at markere at det er os der sætter dagsordenen, og ikke den branche vi er en del af. Efter 10 år som orkester, på vej mod den 10. LP burde vi have vidst bedre; man kan ikke bare uden videre gå tilbage til et udgangspunkt, man selv har været med til at flytte. Men prøves skulle det, og med Werners Mobil Studie indspillede vi så autentiske steder som i et øvelokale, et sommerhus og en sjaskvåd biergskråning i Toscana. |
Det blev til LP'en Slaraffenland, elsket af mange og hadet af endnu flere. Vi lærte at i nogle situationer må en mand gøre, hvad en mand må gøre. Og så i øvrigt ta' balladen bagefter. |
|
Vi har på de foregående sider forsøgt at fortælle lidt løst ogfast Om hvornår og hvor de enkelte pladeindspilninger har fundet sted. Der er måske nogen der hellere ville ha' hørt lidt om hvorfor... Andre mener måske at der mangler nogle væsentlige detaljer Selv er vi ikke i tvivl om, at det er for tidligt at skrive den endelige historie om Danmarks kedeligste orkester. |
Som en kritiker skrev efter Slaraffenland: "Det var så TV-2 del 1, velkommen til TV-2 del 2..." |
|
Greatest - De Unge År TV-2: Hans Erik Lerchenfeld: Guitar, Sven GauL Trommer,
Georg Olesen: Bas, Steffen Brandt: Vokal, keyboards. Desuden
Henrik Nilsson: Orgel, keyboards, The Aarhus Horns: Niels
Hoppe: Sax, Knud Erik Nørgaard: Trompet, Christian
Høgh: Trombone. |
|